Tuesday | 20 October 2020 | 3 Rabiul-Awal 1442
Gold NisabSilver NisabMahr Fatimi
$5360.06$484.12$1210.29

Fatwa Answer

Question ID: 1087 Category: Worship
Witr salah

Asak, I need to know the correct way of reading Witr. I've been reading Witr like the maghrib salaah ( with the addition of the second takbeer and dua e qunut in the third rakah)for my entire life. I recently learned that it was not liked by the prophet to make the Witr salaah like maghrib salaah. I need evidence that the way I've been reading for all these years is a correct method. Maybe with some Hadith

Thank you.

الجواب وباللہ التوفیق

According to Hazrat Imam Abu Hanifa, “witr” is three “rak’ats” with one “salam”, as you also have mentioned. According to “Sahih Ahadith” it is wrong to call it incorrect.

Hazrat Ayesha (RA) mentions that Hazrat Mohammad (SAW) used to pray three “rak’ats” of witr, and did not say salam in-between, but only at the end. This was the method how Hazrat Omar (RA) prayed witr and from this the residents of Madinah adopted this.

Hazrat Miswar bin Makhramah (RA) said that when finished burying Hazrat Abu Bakr Siddiq (RA) at night, Hazrat Omar (RA) said that indeed I haven’t prayed “witr” salat yet, so he stood up to pray “witr” salat, and we stood behind him to pray, where he led us the “witr” salat of three “rak’ats” and did not say salam in-between, but only after completion of three “rak’ats”.

Similarly, Hazrat Abdullah ibn Masoud (RA) says that the “witr” salat is is similar to how the “witr” salat of the day meaning “Maghrib” salat is prayed with one “salam” at the conclusion.

According to the Hanafi school of jurisprudence, below are a few “ahadeeth”

(۱)

عَنْ سَعْدِ بْنِ هِشَامٍ، أَنَّ عَائِشَةَ حَدَّثَتْهُ أَنَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ لَا يُسَلِّمُ فِي رَكْعَتَيِ الْوِتْرِ۔(نسائی:1698

(۲)

عن أبي بن کعبؓ قال: کان رسول اﷲ صلی اﷲ علیہ وسلم یقرأفي الوتربسبح اسم ربک الأعلی، وفي الرکعۃ الثانیۃ بقل یا أیہا (طحاوي شریف ،رقم: ۱۶۳۰، السنن الکبری:۴۹۱۹، مصنف ابن أبي  شیبۃ : ۶۹۱۲

(۳)

عن عائشۃ قالت: کان رسول اﷲ صلی اﷲ علیہ وسلم یؤتر بثلاث لایسلّم إلاَّ في آخرہنّ، وہذا وتر أمیر المؤمنین عمر بن الخطابؓ، وعنہ أخذہ أہل المدینۃ۔ (مستدرک حاکم: ۱۱۴۰

(۴)

  عن المسور بن مخرمۃ قال: دفنا أبا بکر لیلاً فقال عمر: إني لم أوتر، فقام وصففنا وراء ہ، فصلی بنا ثلاث رکعات لم یسلم إلا في آخرہنّ۔ (طحاوي شریف،رقم: ۱۷۰۰

(۵)

  عن عبداﷲ بن مسعودؓ قال: الوتر ثلاث کوتر النہار صلاۃ المغرب۔ (طحاوي شریف،رقم: ۱۷۰۲، السنن الکبری للبیہقي ،رقم: ۴۹۱۷، مصنف ابن أبي شیبۃ ،رقم: ۶۸۸۹

(۶)

   عن ثابت قال: صلی بي أنسؓ الوتر أنا عن یمینہ وأم ولدہ خلفنا ثلاث رکعات لم یسلّم إلا في آخرہنّ ظننت أنہ یرید أن یعلّمني۔ (طحاوي شریف،رقم: ۱۷۰۵)

(۷)

حدثنا وکیع عن حماد بن سلمۃ عن ثابت عن أنسؓ أنہ أوتر بثلاث لم یسلّم إلا في آخرہنّ۔ (مصنف ابن أبي شیبۃ  :رقم: ۶۹۱۰

(۸)

  عن الحسن قال: کان أبي بن کعب -رضی اﷲ عنہ- یؤتر بثلاث لا یسلم إلا في الثالثۃ مثل المغرب۔ (مصنف عبد الرزاق،رقم: ۴۶۵۹

(۹) 

  عن مکحول عن عمر بن الخطابؓ أنّہ أوتر بثلاث رکعات لم یفصل بینہنّ بسلام۔ (مصنف ابن أبي شیبۃ     ،رقم: ۶۹۰۱

(۱۰)

  عن أبي خالدۃ قال: سألت أبا العالیۃ عن الوتر فقال: علمنا أصحاب محمدؐ صلی اﷲ علیہ وسلم، أو علّمونا أن الوتر مثل صلاۃ المغرب غیر أنا نقرأ في الثالثۃ، فہذا وتر اللیل، وہذا وتر النہار۔ (طحاوي شریف :رقم: ۱۷۰۱)

فقط واللہ اعلم بالصواب