Thursday | 25 April 2024 | 16 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1171 Category: Beliefs
Clean-Shaven Qur'an Lecturer With No Education

As-Salaamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuhu,

Can a clean-shaven man with zero formal Islamic education give lectures at the masjid on tadabbur al-Qur'an? Basically like a tafsir class by an unqualified teacher who hasn't studied basic aqida, fiqh, ulum al-Qur'an, or any of the usul ad-din under a qualified sheikh. However he is a native Arabic speaker, but hasn't studied the technicalities of the Arabic language.

What does the Qur'an and hadith say about this? And what have the classical ulema' said about this?

Jazakum Allahu khayran!

الجواب وباللہ التوفیق

For an unscholarly and unauthentic common man to give “Tafseer” of the Holy Qur’an is illegal and that person will be subject to the most sever divine punishment.

“Tafseer” through personal opinions or understanding is called “Tafseer Bil’rai” which is strictly illegal.

In order to do “Tafseer” of the Holy Qur’an, there are fifteen (15) types of sciences which must be learned:

 

 

 علم لغت، (۲) نحو ، (۳) صرف، (۴) علم اشتقاق، (۵) علم معانی، (۶) بیان، (۷) بدیع، (۸) علم قراء ت، (۹) اصول دین، (۱۰) اصول فقہ، (۱۱) اسباب نزول، (۱۲) قصص و امثال،    (۱۳) ناسخ و منسوخ، (۱۴) علم فقہ، (۱۵) علم حدیث ۔

Hazrat Ibn Abbas (RA) narrated that the Messenger of Allah (SAW) said: “Whoever says (something) about Qur’an without knowledge then let him take his seat in the Fire”.  (Sunan Al- Tirmizi 2950)

Hazrat Jundab bin Abdullah (RA) narrated that the Messenger (SAW) said: “Whoever says (something) about the Qur’an according to his opinion and he is correct, yet he has committed a mistake”.  (Sunan At-Timizi 2952).

 

Hazrat Masrooq (RA) said, a man came to Hazrat Abdullah (RA) and said: “I came from a man doing “Tafseer” of “Aayah” of the Holy Qur’an according to his own opinion:

"یوم تأتي السماء بدخان مبین”

 

الدخان:۱۰۔قال: یأتي الناس یوم القیامۃ دخان فیأخذ بأنفاسہم حتی یأخذہم منہ کہیئۃ الزکام، فقال عبد اللہ: من علم علما، فلیقل بہ، ومن لم یعلم فلیقل اللہ أعلم، فإن من فقہ الرجل أن یقول لما لاعلم لہ بہ اللہ أعلم ۔ (صحیح مسلم، باب صفۃ القیامۃ والجنۃ والنار، رقم:۲۷۹۸) 

“The verse which deals with the ‘smoke’ implies that which is about to come, it would hold the breath of the infidels and would inflict the believers with cold”.

Hazrat Abdullah (RA) said: O’people fear Allah say only that which one knows amongst you and do not say which he does not know and he should simply say: Allah has the best knowledge for HE has the best knowledge amongst all of you. It does not behoove him to say which he does not know.   (Sahih Muslim – 6719 Description of the Day of Judgment, Paradise and Hell).

یجوز تفسیرہ لمن کان جامعًا للعلوم التي یحتاج المفسر إلیہا، وہی خمسۃ عشر علمًا

قال: فہذہ العلوم التي ہي کالألۃ للمفسر، لایکون مفسر إلا بتحصیلہا، فمن فسر بدونہا کان مفسرا بالرأي المنہي عنہ۔ (الاتقان في علوم القرآن، باب شرائط التفسیر وأدلتہ، دار الفکر۲/۴۴۴)

قال الحافظ زین الدین العراقي: في کتابہ المسمي بالباعث علی الخلاص من حوادث القصاص: ثم إنہم یعني القصاص ینقلون حدیثہ علیہ التسلیم من غیر معرفۃ بالصحیح والسقیم قال: وإن اتفق أنہ نقل حدیثا صحیحا کان آثما في ذلک؛ لأنہ ینقل مالا علم لہ بہ وإن صادف الواقع کان آثما باقدامہ علی مالا یعلم قال: و أیضا فلایحل لأحد ممن ہو بہذا الوصف أن ینقل حدیثًا من الکتب بل ولو من الصحیحن مالم یقرأ علی من یعلم ذلک من أہل الحدیث۔ (موضوعات ملا علي قاري:۱۰)

فقط واللہ اعلم بالصواب

Question ID: 1171 Category: Beliefs