Sunday | 28 November 2021 | 23 Rabiul-Thani 1443
Gold NisabSilver NisabMahr Fatimi
$5022.28$454.58$1136.46

Fatwa Answer

Question ID: 1409 Category: Dealings and Transactions
A question related to Affiliate marketing

Assalamualaikum,

My question is related to Affiliate marketing.

A bussiness owner is in need of  Affiliate marketers to promote his Bussiness. And he will give commissions to those affiliate marketers, (commissions per sale).And he asks me to search affiliate marketers for him and he says me, whatever those marketers will earn, I will give you 5% from their earnings? So are my earnings halal?This is not MLM,it is just one level.

JazakAllah Khair.

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

In this case you are allowed to take commission for only the first time as a broker, when the amount is fixed in advance.

But after finding your marketers, it is not permissible to charge a percent commission on their marketing efforts and then on the sale and purchase of items because neither is there a realization of profit nor is the amount of profit known.

Let it be known that your first commission was not based on any activity from your end, while the subsequent commissions will result from the actions of others (the marketers). The “Shari’ah” does not allow taking wages without any effort or action. Wages must be earned, therefore, this dealing is also not permissible. 

عن أبي حمید الساعدي، أن رسول اﷲ ﷺ قال: لا یحل لامرئ أن یأخذ مال أخیہ بغیر حقہ، وذلک لما حرم اﷲ مال المسلم علی المسلم۔ (مسند أحمد بن حنبل: ۲۴۰۰۳)

قال في التتارخانية: وفي الدلال والسمسار يجب أجر المثل، وما تواضعوا عليه أن في كل عشرة دنانير كذا فذاك حرام عليهم. وفي الحاوي: سئل محمد بن سلمة عن أجرة السمسار، فقال: أرجو أنه لا بأس به وإن كان في الأصل فاسدا لكثرة التعامل وكثير من هذا غير جائز، فجوزوه لحاجة الناس إليه كدخول الحمام وعنه قال: رأيت ابن شجاع يقاطع نساجاً ينسج له ثياباً في كل سنة".(الدر المختار وحاشية ابن عابدين: ۶/۶۳)

الأجرۃ إنما تقوم بمقابلۃ العمل۔ (شامي، کتاب النکاح، باب المہر، زکریا ۴/ ۳۰۷، کراچی ۳/ ۱۵۶)

لا یجوز لأحد من المسلمین أخذ مال أحد بغیر سبب شرعي۔ (شامي، کتاب الحدود، باب التعزیر، زکریا ۶/ ۱۰۶)

فقط واللہ اعلم بالصواب