Wednesday | 24 April 2024 | 15 Shawaal 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1421 Category: Permissible and Impermissible
VACCINATION

MMR (measles-mumps-rubella) vaccines required to get an admission in university. That vaccines made from some human ingredient, and gelatin (porcine) which made from pork and some other ingredients.In that case Is it permissible to get that vaccines in Islam?

Thank you

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

It is valid to use the vaccine in which the forbidden ingredients are mixed, and metamorphism has taken place. 

Metamorphism is the alteration of the basic attributes, properties, and effects to which the prohibition order is directed shall cease, and scholars'  research has decreed this change of nature. In that case, its use will be allowed. 

If forbidden ingredients are mixed in the vaccine and metamorphism i.e., the basic attributes, properties, and effects have not altered, then its use is not permissible, unless there is no option available other than this vaccine. And it is the opinion of the medical experts that cure is possible by it, and there is no halal alternative to it. If so, it will be allowed to use it only as much is necessary. 

It should be noted that in case of disease, the vaccine is allowed as stipulated above. 

But if someone wants to get vaccinated only as a precaution before an illness, while it is confirmed that it is mixed with prohibited ingredients, then Its use is not permissible. 

Fataw Shami:

مطلب في التداوي بالمحرم: (قوله: اختلف في التداوي بالمحرم) ففي النهاية عن

الذخيرة: يجوز إن علم فيه شفاء ولم يعلم دواء آخر. وفي الخانية في معنى قوله

عليه الصلاة والسلام: «إن الله لم يجعل شفاءكم فيما حرم عليكم»، كما رواه

البخاري: أن ما فيه شفاء لا بأس به كما يحل الخمر للعطشان في الضرورة۔۔۔ (قوله:

ولم يعلم دواء آخر) هذا المصرح به في عبارة النهاية كما مر وليس في عبارة

الحاوي، إلا أنه يفاد من قوله: كما رخص إلخ؛ لأن حل الخمر والميتة حيث لم يوجد

ما يقوم مقامه (رد المحتار:۱/۲۱۰) 

ثُمَّ اعْلَمْ أَنَّ الْعِلَّةَ عِنْدَ مُحَمَّدٍ هِيَ التَّغَيُّرُ وَانْقِلَابُ الْحَقِيقَةِ وَأَنَّهُ يُفْتَى بِهِ لِلْبَلْوَى كَمَا عُلِمَ

مِمَّا مَرَّ، وَمُقْتَضَاهُ عَدَمُ اخْتِصَاصِ ذَلِكَ الْحُكْمِ بِالصَّابُونِ، فَيَدْخُلُ فِيهِ كُلُّ مَا كَانَ فِيهِ

تَغَيُّرٌ وَانْقِلَابُ حَقِيقَةٍ وَكَانَ فِيهِ بَلْوَى عَامَّةٌ،(رد المحتار:۱/۳۱۶)

 

فقط واللہ اعلم بالصواب