Friday | 18 September 2020 | 30 Muharram 1442
Gold NisabSilver NisabMahr Fatimi
$5481.28$526.05$1315.12

Fatwa Answer

Question ID: 1054 Category: Worship
Permissibility of wearing clothing with a silhouette or outline of animate objects

Assalam Alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuhu Ulama e Kiram,

I am aware of the impermissibility of wearing clothing with pictures of humans, animals, and other animated objects.

However, my question is regarding a silhouette, for examble the shape or outline of an animal on the clothing, where no features such as eyes, face, or limbs are visible. (Puma company logo for example)

  1. What is the ruling regarding praying salah with such clothing?
  2. Outside of salah, what is the ruling of wearing such clothing?

Jazakallah Khair

 

الجواب وباللہ التوفیق

Wearing clothes with company logo depicting eyes and other face features, is not considered a respectable attire to wear in public and is “makrooh”, and to pray wearing such clothes, is even more detestable (“makrooh”).

But if the image is defaced or covered, or the face is cut away, or if the image is so small that it is not recognizable, then the dress will be acceptable to wear in public and the prayer with this dress on, will be allowed.

عن أبی ہریرۃ ؓ قال : استأذن جبرائیل علیہ السلام علی النبی صلی الله علیہ وسلم فقال: ادخل ، فقال: کیف أدخل وفي بیتک ستر فیہ تصاویر ، فإما أن تقطع رؤوسہا ، أو تجعل بساطا یؤطأ ، فإنا معشر الملائکۃ لا ندخل بیتاً فیہ تصاویر۔ (نسائی شریف ، الزینۃ ، باب ذکر أشد الناس عذابا، ،۵۳۶۷)

عن أبي ہریرۃ رضی الله  عنہ ، قال: قال رسول الله  صلی الله  علیہ وسلم : أتاني جبرائیل علیہ السلام ، فقال لي: أتیتک البارحۃ فلم یمنعني أن أکون دخلت إلا أنہ کان علی الباب تماثیل ، وکان فی البیت قرام ستر فیہ تماثیل ، وکان فی البیت کلب ، فمر برأس التمثال الذي علی باب البیت یقطع فیصیر کہیئۃ الشجرۃ ، ومر بالستر ، فلیقطع ، فلیجعل منہ وسادتین منبوذتین توطئان۔ (سنن ابو داؤد ، اللباس ، باب فی الصور،: ۴۱۵۸)

قولہ أو مقطوعۃ الرأس أي سواء کان من الأصل أو کان لہا رأس ومحي إلیٰ ما قال وقید بالرأس لأنہ لا اعتبار بإزالۃ الحاجبین أو العینین لأنہا تعبد بدونہا وکذ الا اعتبار بقطع الیدین أو الرجلین۔ (شامی باب مایفسد الصلوٰۃ ، وما یکرہ فیہا ، مطلب إذا تردد الحکم بین سنۃ وبدعۃ ، ۲/۴۱۸)

ولہ أو مقطوعۃ الرأس أي ممحوۃ فإنہا إذا کان کذلک لاتعبد فلا تکرہ ، ولو قطع یداہا أو رجلاہا لا ترفع الکراہۃ وکذا لو أزبل الحاجبان والعینان۔ (مجمع الأنہر ، باب مایفسد الصلوٰۃ ، وما یکرہ فیہا ، ۱/۱۲۶)
( قوله: إلا أن تكون صغيرةً )...... ( قوله: أو مقطوع الرأس ) أي سواء كان من الأصل أو كان لها رأس ومحي وسواء كان القطع بخيط خيط على جميع الرأس حتى لم يبق لها أثر أو يطليه بمغرة ونحوها أو بنحته أو بغسله وإنما لم يكره؛ لأنها لاتعبد بدون الرأس عادةً" البحر الرائق شرح كنز الدقائق (4/ 150):

فقط واللہ اعلم بالصواب

Question ID: 1054 Category: Worship
Question ID: 1054 Category: Worship