Friday | 01 March 2024 | 20 Shabaan 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1699 Category: Miscellaneous
Saying Salam entering Masjid.

Assalam Alaikum, my name is Shafi, and I like to know what is the Islamic ruling on saying Salam entering the Masjud? Is there a Hadith regarding this ruling? Please let me know. JazakAllah Khair.

 

بسم اللہ الرحمن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

Apparently there is no specific tradition regarding saying salam while entering the masjid. However, it is mentioned in the Ahadith that the below mentioned “duaa” should be recited while entering a masjid:

"أللہم افتح لی أبواب رحمتک" (صحیح مسلم، باب ما یقول إذا دخل المسجد،۷۱۳

As for the issue of saying salam in the masjid; if people are engaged in dhikr, Qur’an recitation and prayer, then salam should not be offered at such times, because their individual worship will be disturbed. But if there are no people present in the masjid, or if they are in the masjid but are not engaged in worship etc., or if the salam itself is made in  such a low voice that it does not disturb them, then it is correct to offer salam. It should be clear that saying salam is only a recommended act, but is neither Sunnah nor Wajib. 

”السلام علینا وعلی عباد اللہ الصالحین“ مستفاد: وإن دخل بیتًا لیس فیہ أحدٌ یقول: السلام علینا وعلی عباد اللہ الصالحین، فالملائکة ترد علیہ السلام (شامي، کتاب الحظر والإباحة/ باب التبراء وغیرہ ۹/۵۹۲)

یکرہ السلام علی العاجز عن الجواب … إلی … کالمشغول بالصلاۃ وقراء ۃ القرآن۔ (رد المحتار، مطلب: المواضع التی لا یجب فیہا رد السلام ۲/۳۷۶)

 ولو دخل ولم یر أحداًیقول: السلام علینا وعلی عباد اللہ الصالحین اھ، وفی الرد: قولہ: ”وعلی عباد اللہ الصالحین“ فیکون مسلماً علی الملائکة الذین معہ وصالحی الجن الحاضرین وغیرھم اھ

ذکر الفقیہ رحمہ اﷲ تعالیٰ في التنبیہ حرمۃ المسجد خمسۃ أولہا أن یسلم وقت الدخول إذا کان القوم جلوسا غیر مشغولین بدرس ولا بذکر، فإن لم یکن فیہ أحد أو کانوا في الصلاۃ، فیقول السلام علینا من ربنا وعلی عباد اﷲ الصالحین۔ (عالمگیریۃ، کتاب الکراہیۃ، الباب الخامس في آداب المسجد، ۵/۳۲۱)

السلام تحية الزائرين، والذين جلسوا في المسجد للقراءة والتسبيح أو لانتظار الصلاة ما جلسوا فيه لدخول الزائرين عليهم، فليس هذا أوان السلام فلا يسلم عليهم، ولهذا قالوا: لو سلم عليهم الداخل وسعهم أن لايجيبوه، كذا في القنية

يكره السلام عند قراءة القرآن جهراً، وكذا عند مذاكرة العلم، وعند الأذان والإقامة، والصحيح أنه لايرد في هذه المواضع أيضاً، كذا في الغياثية. (فتاویٰ عالمگیری:۵/۲۵)

فقط واللہ اعلم بالصواب