Friday | 01 March 2024 | 20 Shabaan 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1789 Category: Prayer
Issue related to thought of passing gas

Assalamu alaikum Mufti sahab,

I have a question regarding thoughts of passing gas during salah. I have read a hadith where prophet(saw) mentions to verify if one has actually passed gas or farted is through the smell or the sound. While offering salah or on the way to salah I sometimes have this feeling that I have passed gas but I don't hear any sound or smell anything.

Usually after using restroom or taking a bath when I prepare myself for namaz I sometimes have this feeling of something passing but I am not even applying any pressure nor does my stomach makes sound. I feel it's sometimes because of water not being cleaned from the back part that it creates a small bubble or gas between the area. 

Can you advice on what should be done under this circumstances. Should one break their salah or continue and ignore such thoughts unless one can confirm on the sound or smell of fart?

Jazakallahu khayran

بسم اللہ الرحمٰن الرحیم

الجواب وباللہ التوفیق

It is mentioned in the Prophetic Hadith that: “Wudhu does not invalidate until the sound of gas is heard or its smell is felt". But this implies belief; meaning that ablution will not be invalidated until the passing of gas is assured. But sometimes the gas discharge is clearly felt without sound or smell, then obviously the “Wudhu” has definately been invalidated. 

Satanic whispers and illusions cause doubts and confusion. Therefore, to ward off such doubts, the Prophet (Peace and Blessings of Allah be upon him) said: “do not pay attention to illusions and delusions, but rather have confirmation of the incidence, only then the ablution will invalidate, otherwise not”. 

In summary, smell or sound is not the only criteria to consider. If you believe the gas did pass out, your ablution had become invalid, even without sound or smell. But a mere illusion and doubt will not break the ablution, and you can continue the prayer. 

وعن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا وجد أحدكم في بطنه شيئا ) : أي كالقرقرة بأن تردد في بطنه ريح (فأشكل) : أي التبس (عليه أخرج) : بهمزة استفهام (منه شيء أم لا، فلا يخرجن من المسجد) : أي للتوضؤ لأن المتيقن لا يبطله الشك. قيل: يوهم أن حكم غير المسجد بخلاف المسجد، لكن أشير به إلى أن الأصل أن يصلي في المسجد لأنه مكانها، فعلى المؤمن ملازمة الجماعات للمسجد (حتى يسمع صوتا) : أي: صوت ريح يخرج منه ( أو يجد ريحا ) : أي: يجد رائحة ريح خرجت منه، وهذا مجاز عن تيقن الحدث لأنهما سبب العلم بذلك."

(مرقاۃ المفاتیح:كتاب الطهارة، باب ما يوجب الوضوء،الفصل الأول، ج:1، ص:306 )

فان الشک والاحتمال لا یوجب الحکم بالنقض اذا الیقین لا یزول بالشک (الدار المختار وحاشیۃ ابن عابدین: ۱؍۱۴۸)

وغالب الظن عندھم ملحق بالیقین  وھو الذی بیتنی  علیہ  الاحکام، یعرف ذالک من تصفح کلامھم فی الابواب  صرحوا فی نواقض الوضوء بان الغالب کالمتحقق (الاشباہ والنظائر:۴۳)

واللہ اعلم واتم