Friday | 23 February 2024 | 13 Shabaan 1445

Fatwa Answer

Question ID: 1817 Category: Prayer
Praying in train.

assalamu alaikum, I work as a train driver and work mostly in the evenings. It happens that I miss the Maghrib prayer. The cabin I work in is not that clean and is narrow i cant use prayer mat there. My question is, Can I sit or stand besides my driver's seat and do sajda in air,  if it becomes magrib while I'm working and don't have time to go to the break room. I always try to do namaz in the break room but at magrib I often work on the train and have short breaks. On those short breaks, I don't have time to go to the rest room. Those are very short breaks.

Salaam.

 

بسم اللہ الرحمٰن الرحیم

الجواب ومنہ الصواب

To perform the obligatory prayers, it is necessary to face the “Qiblah” and stand erect; without that the prayer is not valid. 

Since you are one of a train crew, it should not be difficult for you to offer prayers.

a. Just clean the cabin, place a prayer mat, and offer your prayer.

b. Or as the train stops at a station, you can quickly pray outside during that period.

c. Or can even offer prayer at the space between one cabin and another.

Therefore, it is not permissible for you to pray sitting or standing on the driver's seat without prostrating. But if for some genuine constraint, beyond your control, where you are unable to perform “Qiyam”, “Qa’oud” and “Sajdah”, only then pray standing or sitting as best as possible, but it is necessary to make up for that prayer later. 

فتوویٰ محمودیہ :۷؍۵۳۱۰،  بحوالہ  ثم الشرط (ھی) ستۃ ۔۔۔ والسادس استقبال القبلۃ حقیقۃ اوحکما لعاجز۔۔۔ ومنھا القیام فی فرضی لقادر علیہ وعلیٰ السجود  کذا فی الدرالمختار فی باب شروط الصلاۃ وباب صفۃ الصلاۃ

وکذا فی البحر الرائق  فی باب ثروط الصلاۃ وفی الخلاصۃ یتیمم ویصلی بالایماء ثم بعید اذا خرج۔۔۔۔ فعلم منہ ان العذر ان کان من قبل اللہ تعالیٰ لا تجب الاعادۃ وان کان من قبل العبد  وجبت الاعادہ ۔ البحر:۱؍۱۴۲)

وفی منہاج السنن: " واما الصلوٰۃ فی السفینۃ اذا کانت سائرۃ فجائزۃ بلا کراہۃ اذا لم یمکن الخروج الی الشط، ومع الکراہۃ اذا امکن الخروج الیہ نعم الصلوٰۃ قاعدا برکوع وسجود عند العجز عن القیام وعن الخروج الی الشط تجزیٰ بالاتفاق، وعند القدرۃ علی القیام وعلی الخروج الی الشط تجزیٔ عند ابی حنیفۃ مع الاساء ۃ وعند ابی یوسف ومحمد لا یجزیٔ ویلزم التوجہ الی الکعبۃ اتفاقا، وتمام الکلام فی البدائع

واما الصلوٰۃ فی السیارات البریۃ من القطارات وغیرہا فعند الوقوف حکمہا کحکم الصلوٰۃ علی الارض وعند السیر حکمہا کحکم الصلوٰہ فی السفینۃ السائرہ فمن صلی فیہا قاعداً برکوع وسجود اجزء ت، ومن صلی فیہا بالایماء للزحمۃ وضیق المحل فالظاہر من النظائر ان یعید الصلوٰۃ".

(منہاج السنن شرح جامع السنن: ٢/ ٢٣٤، باب ماجاء فی الصلوٰۃ علی الدابۃ حیث توجہت بہ)

وفی الدرالمختار: "یتشبہ بالمصلین وجوبا، فیرکع ویسجد إن وجد مکانا یابسا، وإلا یومئ قائما، ثم یعید"

وفي الشامیۃ: الصحیح علی ہذا القول أنہ یومئ کیفما کان"

(الدرالمختار مع رد المحتار، کتاب الطہارۃ، باب التیمم، کراچی ۱/ ۲۵۲)

 فقط واللہ اعلم بالصواب